Implementasi Augmented Reality Pada Sistem Sirkulasi Darah Manusia
DOI:
https://doi.org/10.35793/jtek.v5i3.12563Abstract
Abstract – Nowadays the use of multimedia is increasing so rapidly, and it makes multimedia as a part of daily life needs. In the healthcare , there is a developing technology that helps society to understand the human circulatory system. The science resources of healthcare is still intricate, because it’s still in the form of books or reading material. Augmented reality (AR) technology is a technology that makes the virtual world can be displayed in a real-world environment. By using this technology, author has combined 3-dimensional (3D) animations which have audiovisual to help educating society about human circulatory system. This research results an implementation of augmented reality in the human circulatory system, and can be displayed through a gadget or a mobile device as the media to facilitate people to learn it. Augmented reality (AR) renders an attractive and an understandable display. According to the tests that were conducted, it was found that distance was very influential to display the video result. Internet connection and support of light are also very influential to display the result of augmented reality.
Keywords : 3D Animation, Augmented Reality, Blender, Human Blood Circulation.
Â
Abstrak - Sekarang ini penggunaan multimedia yang meninggkat begitu pesat, menjadikan multimedia sebagai suatu kebutuhan sehari-hari. Di bidang kesehatan juga berkembang teknologi untuk menunjang masyarakat dalam hal sirkulasi darah manusia. Sumber - sumber pengetahuan tentang kesehatan masih sulit dipahami karena pada umumnya berbentuk buku atau bahan bacaan. Teknologi augmented reality atau realitas tertambah merupakan sebuah teknologi dimana dunia virtual ditampilkam ke lingkungan dunia nyata. Dengan adanya teknologi ini penulis menggabungkan animasi berbasis tiga dimensi yang juga memiliki audio visual sebagai media untuk membantu pembelajaran tentang tubuh manusia. Penelitian ini menghasilkan sebuah implementasi augmented reality pada sistem peredaran darah manusia, dan ditampilkan melalui gadget atau perangkat seluler sebagai media untuk mempermudah semua orang dalam mempelajarinya. Augmented reality ini memberikan tampilan yang menarik dan mudah dipahami. Dari pengujian yang dilakukan didapati bahwa faktor jarak sangat berpengaruh dalam menampilkan hasil videonya. Koneksi internet dan cahaya juga sangat berpengaruhi untuk menampilkan hasil augmented reality ini.
Kata Kunci : Animasi 3D, Augmented Reality, Blender,
Peredaran Darah Manusia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Teknik Elektro dan Komputer is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.