Penilaian Mahasiswa terhadap Jenis Media Pembelajaran dalam Penerapan Flipped Classroom
DOI:
https://doi.org/10.35793/jtek.v8i2.25029Abstract
Abstract — Due to the rapid advancement of Information Technology, new ways of living are also developed. Learning styles are also affected. Internet proliferation in the last few decades has triggered the increasing adoption of online and blended learning. This article discusses students’ assessment to learning media in a flipped classroom application. There were 3 media studied: text and images, recorded slide show with audio narration, and recorded slide with the appearance of the lecturer within the frame. The results show that students are tend to give higher scores for the slide-based media, compared with the media that only consists with text and images.
Â
Keywords — blended learning; flipped-classroom; learning media; online learning
Â
Abstrak — Dengan pesatnya perkembangan Teknologi Informasi, maka berkembang berbagai cara baru bagi manusia dalam menjalani kehidupan, termasuk di dalamnya cara manusia belajar. Perkembangan Internet dalam beberapa dekade terakhir telah membuat adopsi pembelajaran daring (online) dan pembelajaran campuran (blended) semakin meningkat. Artikel ini membahas tentang penilaian mahasiswa terhadap media pembelajaran dalam penerapan flipped-classroom. Ada tiga jenis media yang digunakan, yaitu teks dan gambar (citra), rekaman slide dengan narasi suara, dan yang terakhir, rekaman slide dengan tampilan dosen yang sementara menjelaskan materi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa cenderung memberikan penilaian yang lebih baik terhadap media rekaman slide dibandingkan dengan media yang hanya berisikan teks dan gambar saja.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Teknik Elektro dan Komputer is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.