Augmented Reality Identifikasi Perangkat Keras Komputer Untuk Anak Kelas 7

Authors

  • Raymond Anakotta
  • Brave A. Sugiarso
  • Virginia Tulenan

DOI:

https://doi.org/10.35793/jtek.v12i1.43850

Abstract

Abstract The application of learning media technology helps teachers streamline the applied learning methods, especially in the delivery of material that requires a clearer and more tangible explanation of the process. SMP N 1 Wori is one of the junior high schools chosen to represent Wori as a candidate for Digital School in 2023. However, because previously it had not been facilitated with adequate Informatic Technologies infrastructure in the learning process, of course this resulted in teachers and students still not familiar with IT technology. Seeing these problems, a hardware identification learning media application was made that combines augmented reality technology with existing ICT education books. This application will be made using the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) method with the aim of creating an interactive, interesting learning atmosphere and a clearer material delivery process and students' understanding of hardware can be achieved due to the use of 3D related object features with the material. , voice narration to clarify the material presented and can be viewed directly through the application. The study was conducted on 27 students of class VII, where before using the application, as many as 45.4% of students could answer the answer correctly then increased to 87.56% after students used the application.

Key words— Augmented Reality, Hardware , Learning Media, , Multimedia Development Life Cycle.

 

Abstrak — Penerapan teknologi media pembelajaran membantu guru mengefektifkan metode pembelajaran yang diterapkan, terutama dalam penyampaian materi yang membutuhkan penjelasan proses yang lebih jelas dan nyata. SMP N 1 Wori merupakan salah satu SMP yang dipilih untuk mewakili Wori sebagai calon Sekolah Digital tahun 2023. Namun karena sebelumnya belum difasilitasi dengan infrastruktur TI yang memadai dalam proses pembelajaran, tentunya hal ini mengakibatkan guru dan mahasiswa masih belum familiar dengan teknologi TI. Melihat permasalahan tersebut, dibuatlah aplikasi media pembelajaran identifikasi perangkat keras yang menggabungkan teknologi augmented reality dengan buku pendidikan TIK yang sudah ada. Aplikasi ini akan dibuat dengan menggunakan metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC) dengan tujuan untuk menciptakan suasana pembelajaran yang menarik dan proses penyampaian materi yang lebih jelas serta pemahaman siswa terhadap perangkat keras (hardware) dapat tercapai dikarenakan penggunaan objek 3D beserta penjelasan, suara narasi untuk memperjelas penjelasan yang disajikan dan dapat berinteraksi langsung melalui aplikasi. Penelitian dilakukan pada pada 27 siswa kelas VII, dimana sebelum menggunakan aplikasi, sebanyak 45,4% siswa dapat menjawab dengan benar terkait pemahaman hardware kemudian naik menjadi 87,56% setelah siswa menggunakan aplikasi.

Kata kunci Augmented Reality, Media Pembelajaran, , Multimedia Development Life Cycle, Perangkat Keras

Downloads

Published

2023-03-01