Perbaikan Tegangan Pada Saluran Distribusi 20kV Feeder Tinoring

Authors

  • Ahasweros Mampori
  • Sartje Silimang
  • Meita Rumbayan

DOI:

https://doi.org/10.35793/jtek.v12i1.47881

Abstract

Abstract — One of the problems in the distribution of electric power is the voltage drop that occurs in the distribution process. Voltage drop is a voltage drop starting from the feeder source to the end of the line. There are several causes that can result in a voltage drop, one of which is the resistance and inductance along the line which can cause voltage losses and will reduce the amount of voltage reaching the end of the line. Apart from that, the farther the distance from the voltage source to the end of the line, the more voltage losses that occur in the power distribution line. And also that affects is the amount of load used by the consumer itself . Therefore, the purpose of this study is to find out how to improve the quality of the voltage or reduce the voltage drop on the power distribution line.

     To solve the problem of voltage drop, in this study using the analysis method of calculating the voltage drop and using uprating conductor method for the solution which initially used a conductor with an area of ​​70mm replaced with a 150mm conductor. After analyzing and calculating the voltage drop before and after the replacement of the conductor, the results obtained are, for the voltage drop in the Tinoring Feeder of 6.165%. For solutions with conductor replacement, the voltage drop value is 3.8%. This shows that replacing the conductor area with a larger size can solve the problem of voltage drop in the distribution of electric power.

 

Keywords: Distribution of electric powe,r Improving voltage quality,  Replacement of conductors, Voltage drop.

.

AbstrakSalah satu masalah pendistribusian tenaga listrik adalah adanya  jatuh tegangan yang terjadi dalam proses pendistribusian. Jatuh tegangan merupakan penurunan tegangan yang dimulai dari sumber penyulang sampai di ujung saluran. Ada beberapa penyebab yang dapat mengakibatkan terjadinya jatuh tegangan salahsatunya adalah adanya resistansi dan induktansi sepanjang saluran yang dapat menyebabkan terjadinya rugi-rugi tegangan dan akan mengurangi jumlah tegangan sampai di ujung saluran. Selain  dari itu semakin jauh jarak sumber tegangan sampai ke ujung saluran  maka semakin bayak pula rugi tegangan yang terjadi dalam saluran pendistribusian tenaga listrik . Dan juga yang mempengaruhi adalah jumlah beban yang digunakan oleh konsumen itu sendiri . Maka dari itu tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui cara untuk memperbaiki kualitas tegangan atau mengurangi jatuh tegangan pada saluran pendistribusian tenaga listrik.

       Untuk mengatasi masalah jatuh tegangan, dalam penelitian ini menggunakan metode analisa perhitungan jatuh tegangan dan menggunakan solusi penggantian luas penghantar yang awalnya menggunakan penghantar dengan luas 70mm diganti dengan penghantar 150mm . Setelah melakukan analisa dan perhitungan jatuh tegangan sebelum dan sesudah penggantian penghatar , maka di peroleh hasil yaitu, untuk jatuh tegangan di penyulang Feeder Tinoring Sebesar 6,165 %. Untuk solusi denganp penggantian penghantar diperoleh nilai jatuh tegangan sebesar 3,8 %. Ini menunjukkan bahwa penggantian luas penghantar dengan ukuran yang lebih besar dapat mengatasi masalah jatuh tegangan dalam pendistribusian tenaga listrik.

 

Kata Kunci : Jatuh Tegangan, Memperbaiki kualitas tegangan, Pendistribusian tenaga listrik , Penggantian penghantar.

Downloads

Published

2023-03-16