HUBUNGAN ANTARA BAURAN PEMASARAN DAN PEKERJAAN DENGAN KEPUTUSAN PASIEN MEMILIH RAWAT INAP DI RUMAH SAKIT UMUM PANCARAN KASIH GMIM MANADO
DOI:
https://doi.org/10.35799/pha.5.2016.11327Abstract
HUBUNGAN ANTARA BAURAN PEMASARAN DAN PEKERJAAN DENGAN KEPUTUSAN PASIEN MEMILIH RAWAT INAP DI RUMAH SAKIT UMUM PANCARAN KASIH GMIM MANADO
Arfan Tumiwa1), J. M. Pangemanan1), A. A. Rumayar1)
1)Fakultas Kesehatan Masyarakat, Universitas Sam Ratulangi
Â
ABSTRACT
Marketing mix is a marketing tool used hospital used hospital to hospital in order to market the consumer or patient using in patient services. Work also affects patients in deciding and choosing in patient services for people who are working will directly choose which hospital he wants to deal with the pain. Pancaran Kasih GMIM Manado general hospital. Over the last three years from the date of 2012 to 2014 in creased by 7456 patient visits.This study aims to determine the relationship between the marketing mix and work with the decision of choosing hospitalized patients choose health care Pancaran Kasih GMIM Manado general hospital.This study uses an analytic survey with cross sectional design conducted in December 2015 through January 2016 in Pancaran Kasih GMIM Manado general hospital. The population in this study is the number of hospitalized patients 62 patients. The collection of data obtained through a questionnaire distributed to inpatients. The data analysis is comprised of univariate and bivariate, with chi square test (CI=90% and α=0,1). The results showed there was no correlation between the product and the promotion by selecting hospitalized patient satisfaction in Pancaran Kasih GMIM Manado general hospital and there is a relationship of price, location and work with the decision of choosing hospitalized patients in Pancaran Kasih GMIM Manado general hospital. Suggestions in this study is the attention to the hygiene conditions of equipment as well as in patient hospital services. Completenes of medical equipment, and increase it again good health promotion through print media, electronic media, and a internet.
Key Words: Marketing Mix, Work and Decision Patients
ABSTRAK
Bauran pemasaran merupakan alat pemasaran yang digunakan rumah sakit untuk memasarkan rumah sakit supaya konsumen atau pasien menggunakan pelayanan rawat inap. Pekerjaan juga mempengaruhi pasien dalam memutuskan dan memilih pelayanan rawat inap karena orang yang sudah bekerja akan langsung memilih rumah sakit yang diinginkannya untuk menangani sakitnya. RSU Pancaran Kasih GMIM Manado selama tiga tahun terakhir terhitung dari tahun 2012 sampai 2014 mengalami peningkatan sebesar 7456 kunjungan pasien. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Hubungan antara bauran pemasaran dan pekerjaan dengan keputusan pasien rawat inap memilih layanan kesehatan di RSU Pancaran Kasih GMIM Manado.  Penelitian ini menggunakan survei analitik dengan rancangan potong lintang yang dilakasanakan pada bulan Desember 2015 – Januari 2016 di RSU Pancaran Kasih GMIM Manado. Populasi dalam penelitian ini adalah pasien rawat inap dengan jumlah sampel 62 pasien. Pengumpulan data diperoleh melalui membagikan kuesioner kepada pasien rawat inap. Analisis data yaitu terdiri dari Univariat dan Bivariat, dengan uji chi square (CI=90% dan α=0,1).Hasil penelitian menunjukan tidak terdapat hubungan antara produk dan promosi dengan keputusan pasien memilih rawat inap di RSU Pancaran Kasih GMIM, dan terdapat hubungan antara harga, lokasi dan pekerjaan dengan keputusan pasien memilih rawat inap di RSU Pancaran Kasih GMIM Manado. Saran dalam penelitian ini ialah memperhatikan kondisi kebersihan peralatan serta pelayanan rumah sakit ruangan inap pasien, kelengkapan peralatan medis, dan lebih tingkatkannya lagi promosi kesehatan baik melalui media cetak, media elektronik maupun melalui Internet.
Â
Kata kunci : Bauran pemasaran, pekerjaan, Keputusan pasien
Â
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)