Edukasi Literasi Digital Bagi Kaum Ibu dan Pemuda Remaja di Jemaat Bukit Karmel Bitung
DOI:
https://doi.org/10.35801/tsss.2022.4.2.43564Keywords:
literasi digital, pelatihan, media sosialAbstract
The development of internet technology has had a significant impact on obtaining information. This development is accompanied by various social media applications that have sprung up such as Facebook, Twitter, YouTube, WhatsApp and so on, which can be utilized by the public and the government in conveying information. On the other hand, the use of social media is misused by several individuals in conveying hoaxes and negative content. Therefore, the PKM team carried out digital literacy education activities for mothers and youth of the Bukit Karmel Bitung Congregation. This PKM activity aims to provide the individual understanding and ability to use social media. The implementation method is carried out using training in the form of lectures and discussions. The result of this activity is an increase in the ability to read, compose sentences and write information on social media and counteract negative content and fake news.
Keywords: digital literacy; training; social media
Abstrak
Perkembangan teknologi internet memberikan dampak yang signifikan dalam memperoleh informasi. Perkembangan tersebut diiringi oleh berbagai aplikasi media sosial yang bermunculan seperti Facebook, twiter, youtube, whatsapp dan lain sebagainya, yang dapat dimanfaatkan oleh masyarakat maupun pemerintah dalam menyampaikan informasi. Di sisi lain, pemanfaatan media sosial disalahgunakan oleh beberapa oknum dalam meyampaikan berita bohong (hoaks) dan konten negatif. Oleh karena itu tim PKM melakukan kegiatan edukasi literasi digital bagi kaum ibu dan pemuda remaja Jemaat Bukit Karmel Bitung. Tujuan kegiatan PKM ini adalah memberi pemahaman serta kemampuan individu dalam menggunakan media sosial. Â Metode pelaksanaan dilakukan dengan cara pelatihan dalam bentuk ceramah dan diskusi. Hasil dari kegiatan ini adalah peningkatan kemampuan membaca, merangkai kalimat serta menulis informasi di media sosial serta kemampuan menangkal konten negatif dan berita bohong.
References
Baroroh, J.K.S. (2016). Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Komunikator, Vol. 8, No. 2.
Gaol, D.F.L. (2020). Sosialisasi Literasi Digital pada Remaja Karang Taruna Kelurahan Tanjung Priok, Jakarta Utara. IKRAITH-ABDIMAS, Vol 3 No 1.
Hermawan, T.A. (2022). Kenali Matthew Effect Tingkat Literasi dan Penanganannya. Kenali Matthew Effect Tingkat Literasi dan Penanganannya - ITS News. Diakses pada 8 September 2022.
Indrawati, F., Hikmah, N., dan Mailizar. (2021). Peningkatan Pembelajaran Matematika melalui Literasi Digital. Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat, Vol. 04 No. 05.
Nuryama, R. (2022). Penggunaan Internet di Indonesia Pada Tahun 2022. Penggunaan Internet di Indonesia Pada Tahun 2022 - TiNewss. Diakses pada 8 September 2022.
Rumawas, W. (2021). Pelatihan Pemasaran berbasis Sosial Media pada Petani Gula Aren Desa Pinaras Kecamatan Tomohon Selatan Kota Tomohon Sulawesi Utara. The Studies Of Social Science, Volume 3, Issue 2.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Manuscripts published in print and electronically are open access for the purposes of education, research, and libraries. Apart from these purposes, the editorial board is not responsible for violations of copyright law.