KOMUNIKASI KELOMPOK PELAKU USAHA DALAM PEMBERDAYAAN EKONOMI MASYARAKAT PADA OBJEK WISATA DI KAWASAN PESISIR (STUDI PADA OBJEK WISATA TAMENDAO BEACH)

Authors

  • SITI MAYASARI PAKAYA Gorontalo State University
  • CITRA F.I.L DANO PUTRI Universitas Negeri Gorontalo
  • MUHAMMAD AKRAM MURSALIM Gorontalo State University
  • DEA YULIA R. ANANDA Gorontalo State University

DOI:

https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i3.54387

Abstract

This study aims to analyze the communication governance of business actors in community economic empowerment in tourist attractions in coastal areas at Tamendao Beach tourist attraction. This study took data using purposive sampling technique then got 7 informants consisting of 6 business owners and 1 business manager at Tamendao Beach tourist attraction. The results showed that most informants said that in managing Tamendao Beach, the local community almost never experienced disputes. Instead, they work hand in hand in creating a comfortable atmosphere at Tamendao Beach.

References

Arianto, M. F. (2020). Potensi wilayah pesisir di negara Indonesia. Jurnal Geografi, 10(1),204-215.

Daryanto, Rahardjo (2016) Teori Komunikasi. Gava Media, Malang.

Kasim, P. R. (2021). Tata Kelola Komunikasi Organisasi dalam Implementasi Pengarusutamaan Gender di Kantor Wilayah Ditjen Perbendaharaan Provinsi Gorontalo. Skripsi, 1(291417104).

Kaihatu, T. S. (2023). The Influence of Tam Factors on The Interest of Pay Later Users. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 10(1), 162–173.https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i1.47351

Kornita, S. E., Basri, S., Restu, R., Isbah, U., & Desweni, S. P. (2020, December). Pemberdayaan ekonomi masyarakat pelaku usaha UMKM di Kelurahan Limbungan Kecamatan Rumbai Pesisir Kota Pekanbaru. In Unri Conference Series: Community Engagement (Vol. 2, pp. 494-497).

Nurjanah, N., & Samsir, S. Tata Kelola Komunikasi Dalam Pengembangan Potensi Objek Wisata Sebagai Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat.

Pamularsih, T. R. (2020). Pemberdayaan Masyarakat dan Pengembangan Potensi Wisata di Desa Abangsongan Kintamani. Widyabhakti Jurnal Ilmiah Populer, 3(1), 99-105.

Sila, I. K., & Martini, I. A. (2020). Transformation and revitalization of service quality in the digital era of revolutionary disruption 4.0. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 7(1).

Silaban, D., Jaunanda, M., & Ferdinand, F. (2020). Perceived risk and intention to purchase from overseas sellers in Shopee: Jabodetabek consumer perspective. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 7(2).

Tresna, I. G. N. A. P., & Agung, I. G. N. P. (2022). Penerapan Strategi Komunikasi Interpersonal Sanggar Seni Saba Sari Di Desa Saba Kecamatan Blahbatuh Kabupaten Gianyar Dalam Pembertahanan Di Era Pandemi Covid-19. Anubhava: Jurnal Ilmu Komunikasi HIndu, 2(2), 353-362.

Tui, F. P., Ilato, R., Isa, R., & Abdussamad, J. (2023). Peran Pemerintah Dalam Pengembangan Potensi Pariwisata Di Kawasan Pesisir Kabupaten Bone Bolango. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi dan Pelayanan Publik, 10(1), 332-342.

Yonvitner, S. P., Susanto, H. A., & Pi, S. Pengertian, Potensi, dan Karakteristik Wilayah Pesisir.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

PAKAYA, S. M., PUTRI, C. F. D., MURSALIM, M. A., & ANANDA, D. Y. R. (2023). KOMUNIKASI KELOMPOK PELAKU USAHA DALAM PEMBERDAYAAN EKONOMI MASYARAKAT PADA OBJEK WISATA DI KAWASAN PESISIR (STUDI PADA OBJEK WISATA TAMENDAO BEACH). JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 10(3), 2521–2534. https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i3.54387